V každom priemyselnom odvetví sa presadzujú nízkouhlíkové technológie, čo vo väčšine prípadov znamená využívanie elektrickej energie. V dôsledku toho sa zvyšuje dopyt po elektrickej energii aj po infraštruktúre, ktorá sa používa na jej dodávanie - spomeňte si napríklad, koľko nabíjačiek pre elektrické autá bolo nainštalovaných v dopravných uzloch.
Sklady chcú využívať elektrickú energiu, ale nechcú byť obmedzované kapacitou „siete“ alebo časom potrebným na nabitie batérie. Tu prichádzajú na rad vozíky s palivovými článkami. Sú poháňané vodíkom, ich plné natankovanie trvá 2 - 3 minúty, majú nulové emisie, ak sa používa ekologický vodík, a vodík sa dá ľahko skladovať v areáli, čo vám dáva kontrolu nad zásobovaním.
90 % sortimentu vysokozdvižných vozíkov Toyota je elektrických, vrátane vozíkov na lítium-iónový akumulátor a vodíkový pohon. Skúsenosti spoločnosti Toyota s vodíkovými vysokozdvižnými vozíkmi v skutočnosti trvajú už viac ako 15 rokov.
Systém palivových článkov na vysokozdvižnom vozíku pozostáva z palivového článku, vodíkovej nádrže s kapacitou 350 barov, malej lítium-iónovej batérie na dočasné uskladnenie prebytočnej energie a ventilátora. To všetko sa nachádza v liatom ráme veľkosti klasického oloveného akumulátora a dá sa pomerne ľahko nainštalovať do bežného elektrického vysokozdvižného vozíka.
Vo vnútri palivového článku sa vodík mieša so vzduchom, kde reaguje s kyslíkom vo vzduchu a vytvára vodu. Počas tejto chemickej reakcie sa uvoľňuje elektrická energia, ktorá sa zhromažďuje a využíva na pohon elektromotorov, ktoré poháňajú pohonné, zdvíhacie a naklápacie systémy vysokozdvižného vozíka.
Nie ste si istí, či je vodík pre vás vhodný? Stačí si položiť tento zoznam otázok. Ak na všetky odpoviete „nie“, možno budete chcieť preskúmať iný zdroj energie. Ale čím viac odpovedí „áno“, tým je pravdepodobnejšie, že vodíkové palivové články sú pre vašu prevádzku tou najlepšou voľbou.
Ak prevádzkujete viaczmennú prevádzku, kde sa vozíky používajú nepretržite, môže byť problém nájsť si čas na nabíjanie batérie. Keďže však tankovanie palivových článkov trvá len 2 - 3 minúty, dá sa ľahko vtesnať do rozvrhu vozíka.
Ťažké aplikácie majú vysoké energetické nároky, čo znamená, že vozíky musia často dopĺňať palivo. Tu sa uplatní technológia palivových článkov, ktorá vďaka krátkemu cyklu tankovania znižuje prestoje na minimum.
Mnohé spoločnosti sa zaviazali znížiť svoje emisie CO2 na určitú úroveň. Technológia palivových článkov môže byť v tomto smere obrovským krokom: pri použití ekologického vodíka palivový článok neprodukuje žiadne emisie.
Väčší vozový park na mieste s viacerými typmi vozíkov možno prevádzkovať z jedného vodíkového dávkovača, čím sa ušetrí čas, priestor a náklady.
Na rozdiel od olovených akumulátorov fungujú vodíkové palivové články pri nízkych teplotách bez straty účinnosti.
Spoločnosti, ktoré už majú iné vozidlá na vodíkový pohon, môžu rýchlo prejsť na vozíky s palivovými článkami a okamžite začať využívať ich výhody.
Energeticky čistý vodík sa získava oddelením od ostatných prvkov v molekulách, v ktorých sa vyskytuje (napríklad voda, uhľovodíky a biomasa). Dve najbežnejšie metódy tohto postupu sú parný reforming a elektrolýza. Z nich sa elektrolýza považuje za najčistejší proces. Ak je táto elektrolýza poháňaná obnoviteľným zdrojom energie (napríklad slnečnou alebo veternou energiou), konečný produkt sa môže kvalifikovať ako „zelený vodík“.
Vodík je možné vyrábať priamo na mieste pomocou vlastného elektrolyzéra. Prípadne ho možno dodávať prostredníctvom potrubia na streche alebo v podzemí, plynových fliaš alebo špeciálnych prívesov. To znamená, že skladovanie a dopĺňanie sa môže uskutočňovať v interiéri alebo exteriéri.
Energia z vodíkových palivových článkov je už dlho považovaná za ekologickú možnosť - dnes je však aj praktická. Vozíky poháňané vodíkovými palivovými článkami sú:
Vozíky pracujú s nulovými emisiami - keďže jediným odpadovým produktom je destilovaná voda. Používaním „zeleného vodíka“ je celý životný cyklus vodíka uhlíkovo neutrálny. Vďaka absencii toxických chemikálií sú vozíky pre operátorov bezpečné.
Vodíkové palivové nádrže majú dlhú životnosť a nízke nároky na údržbu. Počas používania nedochádza k strate výkonu a príležitostné tankovanie je možné bez toho, aby sa poškodila životnosť batérie.
Doplnenie paliva trvá len 2-3 minúty a nie je potrebné meniť batérie. Vodík sa dá skladovať viacerými spôsobmi a nepotrebuje vyhradený nákladný priestor ani ventilačný systém. Vďaka tomu je vodíkový palivový článok vysoko produktívnou možnosťou.
Doplňovanie paliva sa môže vykonávať vonku aj vo vnútri a pri nízkych teplotách kedykoľvek. Nádrže sa dajú dodatočne namontovať na existujúce vozíky a nezaberajú príliš veľa miesta.
Prechod na vozíky s palivovými článkami si vyžaduje počiatočnú investíciu do vodíkovej infraštruktúry vášho zariadenia. Táto investícia sa začne okamžite vracať prostredníctvom pravidelných úspor prevádzkových nákladov. Ako dlho bude trvať, kým sa plne vráti, závisí od charakteru vašej prevádzky - stojí za to ju dôkladne analyzovať, kým sa rozhodnete, či sú palivové články pre vás vhodné.
Riešenie s palivovými článkami má vo všeobecnosti najväčší obchodný zmysel pre veľké vozové parky so sídlom na jednom mieste. Rýchlejšiu návratnosť zaznamenajú aj prevádzky, v ktorých sa vozíky používajú na viac zmien alebo sa často menia batérie.
Pred zmenou však môžete zvážiť aj ďalšie faktory. Aby ste sa uistili, že ste sa rozhodli čo najlepšie, vyplňte kvíz na sebahodnotenie, ktorý nájdete na tejto stránke.
Približne 90 % flotily elektrických vysokozdvižných vozíkov Toyota je v súčasnosti k dispozícii s technológiou palivových článkov a neustále rozširujeme náš sortiment vozíkov s palivovými článkami. Vodíkový pohon využívame vo vlastných výrobných závodoch v Japonsku a Taliansku, ako aj u partnerov vo Francúzsku, Nórsku a Fínsku. Na základe týchto praktických skúseností sme získali priame poznatky o požiadavkách, možnostiach a ťažkostiach pri inštalácii vodíkového pohonu. Tieto poznatky odovzdávame zákazníkom vždy, keď je to možné.
Miestny zástupca spoločnosti Toyota vám rád predstaví náš sortiment a poradí vám, ako môžete využiť palivové články vo svoj prospech.
Vozík na vodíkový pohon získal v AET niekoľko sľubných ohlasov a mnoho pozitívnych reakcií:
'Po použití vozíka môžeme porovnať charakteristiky vodíkového vozíka s výhodami elektrického vysokozdvižného vozíka: nastaviteľný, presný na používanie, agilný, takmer úplne tichý a bez výfukových plynov. Navyše, po dlhom a hlavne produktívnom dni môžeme okamžite vozík natankovať'
Luc De Ben, Terminal Support Coordinator v AET
Prečítajte si celú prípadovú štúdiu tu>>