VNA vozíky majú otočné vidlice uľahčujúce vyberanie paliet, čo znamená, že môžu pracovať v rôznych situáciách. Vo všeobecnosti však platí, že palety majú pri tomto type použitia dlhšiu trvanlivosť a nie rovnaký obrat ako v prípade retrakov.
Bodom zlomu by bolo, ak chcete dosiahnuť vyššiu ziskovosť. Zníženie logistických nákladov je prioritou každej spoločnosti. Uskladnenie a skladovanie sú hlavnými nákladovými faktormi v dodávateľskom reťazci.
V skladoch a logistických zariadeniach sú betónová doska a podlaha rozhodujúce pre bezpečné a efektívne fungovanie. Štandardy týkajúce sa podlahy sú v prípade VNA riešení v porovnaní s tradičnými operáciami vysokozdvižných vozíkov vyššie.
Ideálna podlaha by mala byť rovná a nemala by vykazovať žiadne nedokonalosti. Keďže VNA vozíky nemajú odpruženie, každá drobná nedokonalosť sa ešte viac zvýrazní.
Úzky priestor medzi uličkami nenecháva priestor ani na najmenšiu vôľu. Dokonca ani vtedy, keď vozík stojí. Pri pohybe sa bezpečnostná vzdialenosť kvôli dynamickému pomeru znižuje dokonca o 40 %. Predstavte si, aký domino efekt by nárazy spôsobili.
V záujme pohodlia vodiča a bezpečnej manipulácie s paletami je preto potrebné odstrániť všetky nerovnosti podlahy skladu. Uistite sa, že povrch je odolný proti poškodeniu a vydrží nárazy spôsobené pohybom vozíkov.
Aby sa zaručila bezpečná prevádzka, pohyb vozíkov v uličke musí byť vedený pomocou koľajníc (mechanické vedenie) alebo lán.
Tradične sa poloha vozíka v uličke udržiava pomocou koľajníc nainštalovaných na oboch stranách regálov. VNA vozík je potom vybavený bočnými navádzacími valčekmi, ktoré udržiavajú vozík v priamej línii počas jazdy pozdĺž úzkej uličky. Rôzne typy vedenia koľajníc sú o niečo bezpečnejšie, pretože pri tomto skrutkovacom systéme sa vozík ťažšie vykoľají.
Najbežnejšou alebo najpreferovanejšou možnosťou je indukčné vedenie vozíkov. Táto možnosť je lacnejšia a ľahko sa realizuje a čistí. Drôt inštalovaný v podlahe vytvára magnetické pole, ktoré stroj deteguje a sleduje ako navigáciu.
Systém osobnej ochrany (PPS) je funkcia, ktorá aktivuje automatický systém spomalenia a zastavenia na oboch koncoch uličky v prípade, že vozík narazí na akúkoľvek prekážku na svojej trase počas jazdy pozdĺž uličky.
Indikácia uličky je inteligentný spôsob, ktorým vozík rozpozná svoju polohu v uličke, čo je užitočné pri hľadaní miest. Snímače na vozíku komunikujú so štítkami RFID (rádio-frekvenčná identifikácia) tagmi alebo magnetmi rozmiestnenými pozdĺž uličky.
Blokovanie v závislosti od zóny obmedzuje rýchlosť, predĺženú výšku alebo pohyb vidlíc vozíka v určitých oblastiach skladu, vďaka čomu pomáha predchádzať kolíziám s ventilačnými šachtami, postrekovačmi alebo inými prekážkami nad hlavou.
Vozíky do veľmi úzkych uličiek pomáhajú maximalizovať využitie skladového priestoru bez rozširovania. Kĺbový rám našich vozíkov poskytuje vynikajúcu stabilitu a manévrovateľnosť, čo je ideálne na zúženie uličiek a zvýšenie hustoty vášho skladu, ako sme si už vysvetlili.
Predtým, než začnete meniť usporiadanie svojho skladu, ako sme už spomínali vyššie, myslite na tieto faktory:
Vedľa VNA zóny budete musieť ponechať priestor pre horizontálnu prepravu a predvídať, kde sa budú nachádzať stanice vyzdvihovania a vykladania na presun tovaru z VNA skladu do zóny horizontálnej prepravy. Mali by ste sa tiež rozhodnúť, či tu chcete vykonávať vychystávanie objednávok.
Čo sa týka regálov, tradičné regály budú postačovať. Pre usporiadanie úzkych uličiek nie sú žiadne špecifické požiadavky. Regály budú zrejme postavené vyššie, takže možno bude potrebné upraviť výšku vášho stropu. Ide o oveľa menej náročný zásah ako rozširovanie.
Spoločnosť Toyota Material Handling vám môže ponúknuť obchodnú podporu a poradenstvo s cieľom poskytnúť kompletné riešenie vytvorené na mieru potrebám vašej prevádzky. Neváhajte sa preto na nás obrátiť.
Autor:
Markus Ekman
Product Manager for VNA