JTJ Sonneborn Industrie GmbH, so sídlom v meste Sonneborn v Nemecku, vyrába vysokokvalitné drevené a plastové okná pre skupinu VELUX na nemecký trh, a pre široký európsky export. Aj vďaka modernéj flotile manipulačnej techniky na celkovej ploche cca 230 000 m2 disponuje spoločnosť najmodernejšími výrobnými technológiami, vysokou produktivitou a neustálym zlepšovaním kvality.
V roku 2018 sa európsky centrálny sklad presťahoval z mesta Kolding v Dánsku do mesta Sonnenborn v Turínsku, bola to najrozsiahlejšia rekonštrukcia, ktorú VELUX kedy podstúpil. Bola to obrovská výzva pre ľudí, aj pre stroje. Pre väčšiu prehľadnosť a transparentnosť sú všetky vozíky a prevádzkové údaje spracované v rámci systému spoločnosti Toyota I_Site pre správu flotily manipulačnej techniky.
Od roku 2018 vybavuje spoločnosť Toyota Material Handling všetky skladové vozíky telematickou jednotkou určenou na prenos príslušných údajov do I_Site. Takto vie spoločnosť VELUX merať výkon a využitie svojich vozíkov, ako aj efektivitu v kľúčových oblastiach, ako je napríklad riadenie nákladov a bezpečnosť.
90 logistických zamestnancov zabezpečuje, že v Sonnenborne beží všetko hladko. Mnoho z nich je nových a potrebuje školenie, aby mohli prevádzkovať špeciálne zariadenie, aby sa predišlo poškodeniu regálov, tovaru a vozíkov. Manipulácia s oknami a zariadeniami je veľmi chúlostivá. Ale bezpečnosť zamestnancov je prvoradá. „Velux si nastavil cieľ nazývaný Vision Zero, čo znamená úplné predchádzanie pracovným nehodám,“ hovorí Jan Driessen, riaditeľ ECW (Európsky centrálny sklad). Systém na správu flotily manipulačnej techniky I_Site pomáha dosiahnuť tento cieľ. Sledovaním všetkých vysokozdvižných vozíkov vie VELUX využiť vodičov optimálnym spôsobom a vie dokonca ponúknuť dodatočné školenie. S cieľom predchádzať nehodám je možné obmedziť rýchlosť vozíka. Ak sa niečo stane, vozík pošle údaje zo snímača nárazov a jasne im priradí dátum. Takže v prípade pohotovosti viete reagovať okamžite.
Aj špecializované vozíky, ktoré boli na mieru vyrobené pre spoločnosť VELUX, sa presťahovali z Koldingu do Sonnebornu. Sú praktické, flexibilné, svižné a umožňujú stavbu špeciálneho žeriavu. „Všetky stroje sú na mieru vyrobené pre naše výrobky, ktoré sú paletizované alebo sa prepravujú v kockách, špeciálnej baliacej metóde pre okná,“ vysvetľuje Jan Driessen. Všetky vozíky v Sonneborne – aj vozíky tretích strán – sú inteligentné vozíky od spoločnosti Toyota, čo znamená, že sú vybavené telematickou technológiou, ktorá prenáša všetky potrebné údaje do I_Site. Cieľom je minimalizovať odpad vo vzťahu k nepoužívaným vysokozdvižným vozíkom a taktiež minimalizovať chyby a poškodenia.
„Pracujeme na tri zmeny. Každý deň opustí priestory skladu v priemere 800 kubických metrov tovaru, čo je približne 25 nákladných áut. A 18 až 20 prichádza do skladu,“ hovorí Driessen. S takýmto vysokým obratom je spoľahlivosť kľúčová. Náklady sú samozrejme tiež dôležitým faktorom. Počas stavebnej sezóny prebieha v sklade veľké množstvo aktivít, počas ktorých sú vysokozdvižné vozíky v prevádzke 24 hodín denne. Na druhej strane v zime je dôležité udržať využiteľnosť vozíkov. Pomocou I_Site vie VELUX kvantifikovať, ako dlho bol stroj v prevádzke, čo zlepšuje plánovanie procesov. Takýmto spôsobom je možné kompenzovať vrcholy a poklesy kapacity využitia.
Európsky centrálny sklad spoločnosti VELUX má 47 vysokozdvižných vozíkov pripojených do I_Site. „Údaje zbierané systémom I_Site jasne ukazujú, že sme boli schopní dosiahnuť zlepšenie využitia vozíkov a tým pádom vyššiu efektivitu“ potvrdzuje Patrick von Bismarck, vedúci oddelenia centrálneho skladu ECW. „Môžeme dokonca optimalizovať svoju flotilu vozíkov tak, že vieme odstaviť štyri z našich vozíkov. Teraz sa môžu využívať ako záloha v prípade potreby.“ Riešenia pre krátkodobý prenájom od spoločnosti Toyota to umožňujú.
Servisný technik spoločnosti Toyota uisťuje, že pri plnom zaťažení sa poruchy na vozíkoch vyskytujú minimálne. „Samozrejme, že niečo sa môže pokaziť,“ hovorí Jan Driessen, ale potom by sa to malo rýchlo opraviť. Preto máme tu, u nás, niekoho z Toyota Servisu takmer každý deň a je to pre nás dôležité. Sme 24 hodinová prevádzka.“ Základy pre úzku spoluprácu so spoločnosťou Toyota Material Handling boli položené pred rokmi v Dánsku. Po zavedení systému I_Site sa neustále optimalizujú.