Po založení spoločnosti Toyota Material Handling Italy v roku 2010 mali technici rôzne úrovne technických znalostí. „Naša organizácia sa preto rozhodla zaviesť program STEP (Vzdelávací program servisných technikov), aby tieto znalosti začala mapovať. S týmto cieľom v hlave sme boli schopní vytvoriť prvý rámec školení zameraných na odstraňovanie medzier vo vedomostiach a na zlepšenie efektivity servisných operácií,” hovorí Francesco Benazzi, Manažér technického servisu v Toyota Material Handling Italy.
Školenia STEP sa zameriavajú skôr na špecifické technológie ako na znalosti o produktoch, aby sa zvýšila relevantnosť kurzu pre viacero rozdielnych produktov vrátane iných značiek. Francesco Benazzi: „Toto zameranie na technológiu umožňuje našim technikom navrhovať správne riešenia pre každého zákazníka v závislosti od jeho konkrétneho použitia bez ohľadu na značku strojov alebo dielcov.”
Program STEP sa ďalej zameriava na vyhodnocovanie v celej Európe, ktoré od technikov vyžaduje absolvovanie skúšky. Takto získajú naši technici certifikáty a prístup do ďalších úrovní a umožňuje nám to sledovať pokroky všetkých účastníkov programu a optimalizovať i štandardizovať našu ponuku školení. Zverejnenie mapy rozvoja pre technikov ich motivuje k tomu, aby sa stali odborníkmi vo svojom odbore a dlhodobými partnermi rodiny Toyota. Na druhej strane my ako organizácia vieme svojich zákazníkov ubezpečiť, že znalosti poskytovaného servisu sú vždy na úrovni najnovších technológií.
Bez ohľadu na štruktúru školenia je dôležité najprv vybudovať základ, ktorým je Bronzová úroveň. Táto vstupná úroveň sa dotýka základných znalostí o produktoch radu Toyota a ich komponentoch, ako aj o bezpečnosti a správaní sa. Strieborná úroveň potom pokrýva hlbšie technické znalosti o všetkých rôznych skupinách produktov.
Najvyššia úroveň, Zlatá, pripravuje technikov na to, aby sa stali tímovými lídrami, a preto sa zameriava na pokročilejšie prvky servisu: ako poradiť zákazníkom o normách a nariadeniach, ako diskutovať o riešeniach s ohľadom na bezpečnosť a tak ďalej. Na druhej strane sa táto časť zameriava aj na metodiku nahlasovania a na vedenie tímu. Z hľadiska metodiky sa dôraz kladie na vyšetrovanie na mieste, použitie piatich otázok „prečo“ a zavedenie správnych krokov podľa prístupu PDCA (plánovanie, vykonanie, kontrola, činnosť). Z hľadiska vedenia tímu sa technici učia, ako si vytvoriť svoj vlastný Hoshin (dlhodobý plán) a ako aplikovať poznatky zo školenia v skutočných životných situáciách pri dodržiavaní hodnôt zo Servisného konceptu Toyota (TSC),čím sa technici pripravujú na to, aby sa stali tímovými lídrami.
Francesco Benazzi opisuje aktuálny stav v Taliansku: „Do dnešného dňa absolvovalo 90 % našich technikov Bronzovú úroveň a okolo 40 % absolvovalo Striebornú úroveň. Naším cieľom je, aby toto číslo bolo 80 %. 60 technikov (u predajcov ide o polovicu z nich) absolvovalo Zlatú úroveň."
„Program STEP slúži ako referencia kvality pre zákazníkov: je to transparentný nástroj, ktorý dokazuje, že pracujete s certifikovanými a informovanými technikmi. Naši technici sú školení, aby pracovali podľa názorov a želaní zákazníka a aby sa starali o celú Vašu flotilu, takže zákazníci vedia, že môžu dôverovať kvalite našich služieb. Rovnako je to znakom toho, že Toyota verí v investovanie do svojich ľudí, v pridanú hodnotu vzdelávania a v to, že sme hrdí na našich technikov a na služby, ktoré poskytujú,” hovorí Francesco Benazzi.
24. Januára 2018